Nej til dobbelttrailere på Helsingør-Helsingborg   

Nej til dobbelttrailere på Helsingør-Helsingborg  

Transportminister Thomas Danielsen peger på, at strækningen frem til færgehavnen i Helsingør ikke er egnet til dobbelttrailere. Det giver Øresundsbroen en kæmpe økonomisk- og konkurrencemæssig fordel  

 

 

Af Dan Bjerring

Christiansborg

De Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen har fået afvisning fra transportminister Thomas Danielsen (V) i forhold til at lade Helsingør - og dermed den lokale færgeoverfart - omfatte af ordningen med dobbelttrailere.

Den konservative ordfører havde spurgt, om ministeren ’agter at afdække muligheden for at udvide ordningen til at gælde vejnettet til Helsingør Færgehavn, så ordningen også inkluderer Helsingør/Helsingborg og ikke kun Øresundsbroen.

Muligt på den skånske side

Ifølge Niels Flemming Hansen er det allerede muligt at køre med dobbelttrailer på den svenske side ved Helsingborg færgeleje.

Men transportministeren henviser til, at Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen - inden den politiske beslutning om at igangsætte et forsøg med dobbelttrailere mellem Aarhus og Høje Taastrup - udarbejdede den såkaldte ’dobbelttraileranalyse.

Formålet med analysen var blandt andet at udpege et muligt forsøgsvejnet og at fastlægge de nødvendige ombygninger for, at den fornødne trafiksikkerhed kan opretholdes på et vejnet tilladt til kørsel med dobbelttrailere.

Ingen eller få cyklister

Kriterierne er blandt andet, at der skal være ’ingen eller få cyklister’ på vejarealet, og at adgang til en omkoblingsplads primært skal være via mødefrie veje:
- Disse kriterier betød samlet, at strækningen frem til Helsingør Færgehavn ikke indgik som en del af et muligt vejnet for dobbelttrailere i analysen, påpeger Thomas Danielsen. Vejdirektoratet oplyser desuden, at de sidste 5,5 kilometer fra motorvejen frem til Helsingør Færgehavn ’indeholder en række udfordringer for trafiksikkerheden’.

Trafiksikkerhedsmæssige udfordringer

Den pågældende strækning er i dag meget trafikbelastet, og en eventuel tilladelse af dobbelttrailere på strækningen vil give trafiksikkerhedsmæssige udfordringer for cyklister ved en række kryds og rundkørsler:

- Det gælder særligt på den sidste del ved Flynderborgvej i Helsingør by, hvor der allerede i dag er bevågenhed omkring konflikter mellem tung trafik og cyklister, lyder det fra ministeren.

Indgår ikke i nuværende planer

Vejdirektoratet vurderer, at de eksisterende trafiksikkerhedsmæssige risici ikke umiddelbart kan løses, uden at det vil kræve væsentlige økonomiske investeringer og kan derfor ikke anbefale, at der tillades kørsel med dobbelttrailere frem til Helsingør Færgehavn:
- En strækning fra det eksisterende dobbelttrailervejnet frem til Helsingør Færgehavn indgår således ikke i Vejdirektoratets igangværende afdækning af mulige udvidelser til vejnettet, siger Thomas Danielsen.

Glad for opbakning

Han understreger dog, at det er hans ’klare ambition’, at dobbelttrailervejnettet udvides til flere strækninger til gavn for både klima, trængsel og vognmandsbranchen:
- Men det skal selvfølgelig være under hensyntagen til trafiksikkerheden. Jeg glæder mig over opbakningen til dobbelttrailerforsøget og ser frem til at drøfte en udvidelse af forsøgsordningen i forligskredsen, slutter transportministeren.

8/2 2024
  • Ny røggas-sensor dokumenterer skibes udledning af sodpartikler

    Ny røggas-sensor dokumenterer skibes udledning af sodpartikler

    transport ›Green Instruments A/S, Teknologisk Institut og en række maritime interessenter har udviklet en røggassensor, der kan blive et vigtigt dokumentationsværktøj for skibsfarten og kommende, skrappere regler
  • Tredje Limfjordsforbindelse står klar om ti år

    Tredje Limfjordsforbindelse står klar om ti år

    transport ›Der er dog fortsat kræfter, der forsøger at standse projektet via EU-systemet, og mange mener, at de har en god sag
  • Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

    Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

    transport ›Investeringer i nye filialer og ny teknologi over hele Skandinavien præger det samlede årsresultat 2023 for Dachser-koncernens nordiske region. Ifølge de nordiske direktører skyldes nedgangen at virksomheden investerer i fremtiden. Det vil så til gengæld vil få en positiv effekt på langt sigt
  • JYSK indfører genanvendeligt top-cover til pallerne

    JYSK indfører genanvendeligt top-cover til pallerne

    transport ›Boligindretningskæden dropper plastfolie til at beskytte toppen af paller med vind og vejr. I stedet skal der anvendes et genanvendeligt cover, som dermed sparer JYSK 920.000 kilo plastik om året og samtidigt letter arbejdet for medarbejderne på distributionscentrene
  • 20 år med dæk og trafiksikkerhed

    20 år med dæk og trafiksikkerhed

    transport ›Med afsæt i en international karriere og en evne til konstant at forandre sin organisation med markedssituationen kan Georg Nielsen den 1. maj 2024 fejre 20 års-jubilæum som adm. direktør i Continental Dæk Danmark
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene