Mulighed for grønnere godstransport fra Hirtshals

Mulighed for grønnere godstransport fra Hirtshals

Den 7. februar åbner nyt tankanlæg med flydende naturgas på Hirtshals Transport Center ved havnen. Dermed kan gasdrevne lastbiler bruges på lige fod med dieseldrevne lastbiler i forbindelse med transport gennem Jylland

Transportsektoren viser i stigende grad interesse for at benytte grønne alternativer til diesel, og nu får transportfirmaerne mulighed for at tanke flydende naturgas (LNG), der belaster klimaet langt mindre, i Hirtshals.

Nu åbner et nyt tankanlæg med LNG-gas, og klimagevinsten ved at bruge den type brændstof er stor, da lastbilerne udleder 20 procent mindre CO2, fjerner udledningen af svovl og reducerer udledningen af skadelige sodpartikler, skriver Port of Hirtshals.

Anlægget ligger på Hirtshals Transport Center tæt på havnen.

\r\n

LNG-anlægget er blevet etableret gennem et samarbejde mellem Hirtshals Havnefond, Hirtshals Transport Center og Q8 og er et af de første i Danmark. I 2022 åbnede et lignende anlæg i Padborg, og når transportfirmaerne også får mulighed for at tanke LNG i Hirtshals, giver det dem et incitament til at investere i flere lastbiler, der kan køre på LNG-gas.

- Godstransporten får nu langt bedre mulighed for at køre på flydende naturgas. Med åbningen af anlægget i Hirtshals er det lige så let for transportfirmaerne at benytte gasdrevne lastbiler på strækningen fra den tyske grænse til Hirtshals, som det er at bruge dieseldrevne lastbiler. Nu kan chaufførerne f.eks. fylde LNG på lastbilerne, når de kommer fra eller skal til Norge, Færøerne eller Island, siger CEO Per Holm Nørgaard fra Hirtshals Havn og tilføjer:

- Tankanlægget bidrager til at styrke vores position som et centralt knudepunkt for godstrafikken i den nordlige del af Europa. Hirtshals er et vigtigt bindeled mellem Norge og EU, og det har haft stor betydning for placeringen af anlægget.

Hvert år passerer knap 150.000 lastbiler Hirtshals Havn, og blandt aktørerne i den tunge landtransport er der kommet større opmærksomhed på alternativer til dieseldrevne lastbiler i de seneste år.

I oktober 2023 åbnede Danmarks største ladestation til el-lastbiler ved Hirtshals Transport Center, så vognmændene har altså flere miljø- og klimavenlige alternativer til dieselolie, når de tanker i Hirtshals.

Flere grønne initiativer
Anlægget passer perfekt ind i Hirtshals Havns strategi om at blive den grønneste havn i Europa, når det gælder transport- og logistikløsninger samt produktion af grøn strøm og alternative brændstoffer.

Havnen arbejder med en række initiativer, der i de kommende år får stor betydning for erhvervsudviklingen i Hirtshals. Senest har Hirtshals Havn sendt etablering af op mod ni vindmøller på havnearealet samt en markant udvidelse af havnen i udbud. Derudover arbejder havnen i samarbejde med de øvrige partnere i Greenport Scandinavia om lagring og udskibning af CO2 fra havnen til tomme olie- og gasfelter i Nordsøen.

Fakta om LNG:
LNG består af naturgas, som er kølet ned til -162 grader, hvilket omdanner gassen til en væske.
Denne proces reducerer naturgassens volumen til 1/600, hvorved det kan bruges som bl.a. brændstof til lastbiler og skibe.

Sammenlignet med diesel udleder LNG op til 20 % mindre
LNG eliminerer svovludledningen, og mængden af skadelige sodpartikler reduceres markant.

På LNG-anlægget kan to lastbiler tanke ad gangen.
Flydende biogas, også kaldet LBG (forkortelse af \"liquefied biogas\"), er kemisk identisk med LNG, men vil reducere CO2-udledningen yderligere.

-lipe

6/2 2024
  • Ny røggas-sensor dokumenterer skibes udledning af sodpartikler

    Ny røggas-sensor dokumenterer skibes udledning af sodpartikler

    transport ›Green Instruments A/S, Teknologisk Institut og en række maritime interessenter har udviklet en røggassensor, der kan blive et vigtigt dokumentationsværktøj for skibsfarten og kommende, skrappere regler
  • Tredje Limfjordsforbindelse står klar om ti år

    Tredje Limfjordsforbindelse står klar om ti år

    transport ›Der er dog fortsat kræfter, der forsøger at standse projektet via EU-systemet, og mange mener, at de har en god sag
  • Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

    Fremtidssikring præger Dachsers nordiske 2023-resultat

    transport ›Investeringer i nye filialer og ny teknologi over hele Skandinavien præger det samlede årsresultat 2023 for Dachser-koncernens nordiske region. Ifølge de nordiske direktører skyldes nedgangen at virksomheden investerer i fremtiden. Det vil så til gengæld vil få en positiv effekt på langt sigt
  • JYSK indfører genanvendeligt top-cover til pallerne

    JYSK indfører genanvendeligt top-cover til pallerne

    transport ›Boligindretningskæden dropper plastfolie til at beskytte toppen af paller med vind og vejr. I stedet skal der anvendes et genanvendeligt cover, som dermed sparer JYSK 920.000 kilo plastik om året og samtidigt letter arbejdet for medarbejderne på distributionscentrene
  • 20 år med dæk og trafiksikkerhed

    20 år med dæk og trafiksikkerhed

    transport ›Med afsæt i en international karriere og en evne til konstant at forandre sin organisation med markedssituationen kan Georg Nielsen den 1. maj 2024 fejre 20 års-jubilæum som adm. direktør i Continental Dæk Danmark
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene