Uddannelse forpligter praktikstederne

Uddannelse forpligter praktikstederne

Virksomheder, der fungerer som praktiksteder for elever på Trin 3-uddannelsen, styrker både eleven og sig selv ved at planlægge praktikforløbet nøje

Af Hans Windeløv

Uddannelse og optimering og styrkelse af kompetencer er utroligt vigtigt for at få dygtige medarbejdere i logistik- og lagerbranchen.

Både når det drejer sig om almindeligt lagerarbejde og om lederegenskaber, øger det virksomhedernes effektivitet og konkurrenceevner, når man styrker kompetencerne hos medarbejderne.

Uddannelsesmulighederne for lagermedarbejdere er med lager- og terminallederuddannelsens Trin 3, i daglig tale kaldet lagerdisponent, styrket væsentligt.

Mange virksomheder ser da også muligheder for at styrke både sig selv og sine medarbejdere ved at blive godkendt som praktiksted for Trin 3-uddannelsen. Her kræver det vilje og en god indsats af praktikstedet at føre uddannelsesforløbene succesfuldt til dørs. Det er bare ikke altid, at det flasker sig helt så optimalt.

Optimale forudsætninger

Mange virksomheder vil dog opleve meget større værdi af uddannelsen, hvis de ofrer praktikdelen lidt større opmærksomhed.

Det er de erfaringer, EUC Lillebælt indimellem gør sig, når de følger op på de uddannelsesforløb, de er involveret i.

- Vi oplever indimellem, at nogle af praktikstederne ikke helt får det maksimale ud af anstrengelserne, fordi man ubevidst er tilbøjelig til at nedprioritere denne vigtige del af uddannelseforløbet.

Det fortæller afdelingsleder, Lasse Kaasgaard, som er afdelingsleder på EUC Lillebælt, og Ann Dorit Aulbjerg, som er projektleder for Trin 3 uddannelsen på EUC Lillebælt i Fredericia, samstemmende.

Som Lasse Kaasgaard forklarer, kan der være mange årsager til, at uddannelsesforløbet nogle gange kører en anelse skævt.

- Nogen steder er man måske periodevis under pres i virksomheden. Her bliver man nødt til at håndtere de presserende sager. Og så er der risiko for, at man mister fokus på de undervisningsfoløb, man gerne skulle bakke op om.

- Vi oplever en gang i mellem i vores løbende dialog med eleverne, at de kan have svært ved at se sammenhængskraften mellem skoledelen og praktikdelen. Her kan vi så gå ind og tager dialogen med praktikstedet, og vi forsøger så i fællesskab at optimere tingene til alles bedste, siger Lasse Kaasgaard.

Indblik i helheden

I forbindelse med, at eleverne starter på uddannelsen og får kontakt og kontrakt med praktikstedet, er EUC Lillebælt i tæt dialog med praktikstedet om planlægningen af uddannelsesforløbet. Og om, hvordan man griber tingene an, så både eleven og praktikstedet får det bedst mulige udbytte af forløbet.

- Trin 3-uddannelsen  ruster eleverne til mange af de udfordringer, der er forbundet med ledelse af logistikken enten på lagre eller terminaler. Derfor er det vigtigt, at eleverne får indblik i, hvordan logistiklederfunktionen spiller sammen med resten af den virksomhed, som lageret eller terminalen er en del af.

- Og derfor er det vigtigt,at eleverne i forløbet bliver  præsenteret for de mange forskellige områder af både ledelse, administration og drift i praktikvirksomhederne og får et indblik i, hvordan de forskellige afdelinger spiller sammen.

- Har man planlagt praktikforløbet og briefet hele virksomheden om, at elevens praktik bliver en del af hverdagen i det næste lange stykke tid, har både elev og praktikvirksomhed gode muligheder for at få et rigtigt fint og frugtbart forløb og samarbejde, forklarer Ann Dorit Aulbjerg.

Styr på planlægningen

Udfordringerne kan ind imellem opstå, hvis man ikke helt på forhånd har fået organiseret og planlagt elevens praktikforløb og fået aftalerne på plads internt i virksomheden.

- Kommer der pres på, er det med andre ord meget nemmere for både firma og elev at håndtere, hvis der er en plan at falde tilbage på. Alle logistikvirksomheder kan formentlig skrive under på, at hverdagen både er meget omskiftelig, dynamisk og til tider også uforudsigelig.

- Netop derfor er det vigtigt for virksomheden at have styr på de interne ressourcer, så disponentens uddannelsesforløb ikke ’drukner’ i hverdagens stress og jag. Skolens erfaring er, at de virksomheder, der prioriterer denne del, får meget større værdi, tilfredshed og glæde af forløbet. Og det gælder vel at mærke både i firmaet og hos eleven, siger Lasse Kaasgaard.

 

EUC Lillebælt og Trin 3

EUC Lillebælt er den transportskole i Danmark, der har uddannet flest lagerdisponenter og dermed også indhøstet en masse gode erfaringer. Og skolen står altid til rådighed med råd og vejledning på området, hvis det ønskes. Se eventuelt mere om uddannelsen på skolens hjemmeside www.eucl.dk eller på TUR’s hjemmeside www.tur.dk

14/4 2014
  • 500 danske virksomheder skal sige farvel til affald

    500 danske virksomheder skal sige farvel til affald

    uddannelse ›Hvert år bliver der smidt en million tons overskudsmaterialer ud årligt fra industri- og produktionsvirksomheder. Det tal skal nedbringes gennem projekt ZeroWaste, som har fået 24 millioner kroner af Industriens Fond
  • Millionprojekt skal booste virksomheders viden om materialer

    Millionprojekt skal booste virksomheders viden om materialer

    uddannelse ›Industriens Fond skyder nu 21 mio. kr. i projektet 'Motorvej for materialeviden'. Det skal gøre hundredvis af danske virksomheder bedre i stand til at udnytte forskellige materialers egenskaber, og i et bredere perspektiv styrke konkurrenceevnen i den grønne omstilling
  • -Bekymrende lave søgetal til erhvervsuddannelser kalder på handling

    -Bekymrende lave søgetal til erhvervsuddannelser kalder på handling

    uddannelse ›SMVdanmark foreslår blandt andet skattefradrag til unge for at vende den negative udvikling, hvor kun hver femte ung vælger en erhvervsuddannelse. Det sker efter at Børne- og Undervisningsministeriet har offentliggjort søgetallene fra elever i 9. og 10. klasse til ungdomsuddannelserne
  • Uddannelse i value chain management på Sjælland

    Uddannelse i value chain management på Sjælland

    uddannelse ›Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy vil med oprettelsen af uddannelse som professionsbachelor sætte fokus på bæredygtighed i hele værdikæden. Det første hold studerende starter i Lyngby til sommer
  • Professionshøjskole vil åbne ny robotuddannelse

    Professionshøjskole vil åbne ny robotuddannelse

    uddannelse ›Absalon i Kalundborg har ansøgt om at åbne ny diplomingeniøruddannelse i robotteknologi og automation. Uddannelsen skal være med til at imødekomme industriens behov både i Kalundborg og i resten af landet
  • Ny Erhvervsskole for lastbil- og buschauffører

    Ny Erhvervsskole for lastbil- og buschauffører

    uddannelse ›JUUL er blevet godkendt Erhvervsskole, og vil med udgangspunkt i hovedafdelingen i Roskilde uddanne faglærte chauffører til både lastbil og bus. JUUL har tidligere uddannet faglærte lastbilchauffører i samarbejde med Roskilde Tekniske Skole, og får nu sin egen selvstændige godkendelse
  • Nyt samarbejde styrker transportuddannelser i Horsens

    Nyt samarbejde styrker transportuddannelser i Horsens

    uddannelse ›Den 15. januar 2024 slår DEKRA dørene op til sin splinternye skole i Horsens. Skolen markerer en betydningsfuld udvidelse af uddannelsesmuligheder inden for transportbranchen - og placeringen er strategisk valgt
  • Velbesøgt HI-messe får ros for hele arrangementet

    Velbesøgt HI-messe får ros for hele arrangementet

    uddannelse ›Efter tre dage med 60 års jubilæum for HI Tech & Industry Scandinavia i Herning, glæder arrangererne sig over mange positive tilbagemeldinger. - De bekræfter, at HI-messen er både relevant og vigtig som platformen for de nyeste løsninger og produkter - tidseffektivt samlet på ét sted, siger administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen