NC Nielsen
Fleksibel lagerhåndtering med elektrisk Terberg

Fleksibel lagerhåndtering med elektrisk Terberg

Pauligs distributionscenter i Kungsbacka, Sverige, distribuerer Santa Marias krydderier og smagsgivere til hele Europa. Sidste år investerede man i en elektrisk Terberg YT203-EV terminaltraktor

I Kungsbacka ligger Pauligs distributionscenter, der forsyner hele Europa med Santa Marias krydderier, Tex Mex, asiatiske og indiske koncepter, BBQ-produkter og Street Food.

Med en lagerplads på 38.000 m2 og 52 medarbejdere (110 inklusive sæson-personale). Der foretages cirka 585 indleveringer og 770 udleveringer hver måned.

På centrallageret har fire porte til losning af trailere, som laster varer ind i lageret, samt ni porte til losning af varer, der sendes videre til distributører.

I 2018 så Peter Eriksson, facilitetskoordinator hos Paulig, muligheden for at tage det næste skridt i udviklingen af distributionscentret og anskaffe en terminaltraktor.

Peter Eriksson, facilitetskoordinator hos Paulig.

Beslutningen om at købe en terminaltraktor var baseret på, hvordan man definerede distributionscentret.

- Vil vi bruge det som et lager eller som en terminal? Da vi havde begrænset plads i gården, besluttede vi os for at satse på terminalen. Det var faktisk det, der oprindeligt lå til grund for terminaltraktoren, siger Peter Eriksson.

Vil selv styre flowet af trailere
I 2018 blev beslutningen truffet om at købe en dieseldrevet Terberg YT222 terminaltraktor for at effektivisere driften og få bedre kontrol over flowet og trykket ved portene.

Paulig anvender Terberg YT-terminaltraktorer at rangerere og flytte trailere til og fra porte for lastning og losning.

Peter Eriksson forklarer at en af de store fordele ved brugen af terminatraktorer, er muligheden for at styre flowet og trykket ved portene. Det gør det muligt for distributionscentret at styre, hvornår de vil tømme en trailer.

- Vi har kun fire porte, og når en lastbil ankommer, sidder chaufføren fast, indtil vi har tømt traileren. Hvis vi har travlt, når lastbilen ankommer, er der risiko for kø, når flere lastbiler ankommer med deres trailere.

- Nu, hvor vi har vores egen terminaltraktor, kan vi selv håndtere flowet af trailere og dermed arbejde mere effektivt og mindske trykket ved portene, forklarer Peter Eriksson.

Fra diesel til elektrisk YT-terminaltraktor
I 2020 lancerede Paulig en ambitiøs bæredygtighedsstrategi med målet om at reducere sine emmissioner af drivhusgaser med 80 % fra deres egen virksomhed.

Alle de truck, der opererer inde på Kungsbacka-lageret, blev opgraderet med lukkede batterier som en del af dette initiativ. Det blev også nødvendigt at udskifte den dieseldrevne terminaltraktor, og derfor købte Paulig en elektrisk Terberg YT203-EV.

Skiftet til en terminaltraktor blev primært drevet af bæredygtighedshensyn.

Fordelene ved den elektriske terminaltraktor fremhæves også af føreren, da han oplever, at maskinen er meget nem at køre.

- Lettere end diesel. Bare start og træd på gassen, lyder det kortfattet fra terminaltruckføreren Dennis Petersson.

Plads til udvikling

I øjeblikket håndteres otte trailere om dagen i gennemsnit med terminaltraktoren.

Peter Eriksson mener, at der er udviklingspotentiale i, hvor meget og hvor ofte maskinen bruges, både til at fjerne containere til råvarelageret og til at arbejde mere som en terminal og flytte og losse flere trailere ved portene selv.

- Vi undersøger flere muligheder, som jeg håber, vi snart kan implementere.

- Nu har vi de rette forudsætninger for at imødekomme øget kapacitet på driften, og ekspertisen og viden fra N.C. Nielsen lægger en solid grund for vores fremtidige samarbejde,fortæller Peter Eriksson.

-hawin

8/5 2024
  • MAN automatiserer med Magazino

    MAN automatiserer med Magazino

    truck ›Automatiseringen af materialeforsyningen på motorfabrikken i Nürnberg sker med 12 Magazino SOTO-robotter
  • Stykgodscentrets medbringertrucks holder aldrig stille

    Stykgodscentrets medbringertrucks holder aldrig stille

    truck ›Gennem de seneste år har Stykgodscentret i Skive fået flere og flere opgaver for kunderne, hvor medbringertrucks spiller en afgørende rolle.
  • Mød de grønne giganter

    Mød de grønne giganter

    truck ›Mitsubishi Forklifts Trucks lancerer en ny serie af kraftfulde elektriske gaffeltrucks. Maskinerne i serien er støjsvage, er forsynet med rummelig kabine og avancerede betjeningsfunktioner, hvilket sørger for godt arbejdsmiljø og optimal brugertilpasning  
  • Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    Element Logic Danmark styrker ledelsen med salgsdirektør

    truck ›Kim Ebbe Jakobsen fra Odense skal være med til yderligere at styrke den kommercielle profil hos markedets førende leverandør af AutoStore-robotlageranlæg i et marked med voksende efterspørgsel på lagerautomation og softwareløsninger
  • Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    Bliv godt beskyttet med nye Linde-modeller

    truck ›Sikkerhed for medarbejderne er afgørende i et travlt lagermiljø, hvor der stilles krav om både hurtig, effektiv og præcis varetransport. Netop sikkerheden er i fokus hos Linde, der lige nu lancerer en række innovative palleløftere, stablere og dobbeltstablere med en særligt beskyttet platform og nye sikkerhedsfeatures
  • Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    Sax- og bomlifte er afgørende på Normals kæmpelager

    truck ›Det er vigtigt at Normals lager i Hedensted fungerer optimalt i alle arbejdstimer. For at tingene hurtigt kan blive fikset har virksomheden derfor anskaffet en Manitou 170AETJ bomlift og to PB Platforms saxlifte
  • DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    DM i Skills baner vej for flere gaffeltruckmekanikere

    truck ›SPONSORERET INDHOLD: Der mangler mekanikere i gaffeltruckbranchen. Det vil GAFSAM lave om på. Ved DM i Skills 2024 sætter brancheforeningen af gaffeltruckforhandlere og -reparatører derfor fokus på arbejdet som gaffeltruckmekaniker, og på uddannelsen der skal sørge for, at  flere unge vælger vejen ind i gaffeltruckbranchen   
  • Technicon og Toyota indgår samarbejde   

    Technicon og Toyota indgår samarbejde  

    truck ›Ved at forene deres styrker i et tæt samarbejde vil Technicon og Toyota Material Handling Danmark tilbyde danske industrikunder endnu flere brugertilpassede og skalerbare løsninger inden for materialehåndtering