Rettidig lageromhu skaber massiv salgsvækst

Rettidig lageromhu skaber massiv salgsvækst

Satsning på nyt forretningsområde hos Abena skabte vækst og betød øgede krav til lagerets effektivitet. Det sørgede en investering i lagerautomater for 

I 2009 stod det danske, familieejede Abena, der blev grundlagt i 1953, ligger i Aabenraa og har over 1300 ansatte, over for en vital strategisk beslutning.

I takt med en øget privatisering var virksomhedens salg af personlige plejeprodukter til sundhedssektoren kommet under pres, og man risikerede at miste en markant omsætning, hvis ikke der blev gjort noget.

Abena, der er leverandøre af plejeprodukter, rykkede hurtigt og udviklede en ny forretningsmodel, der åbnede op for privatsalg via e-handel understøttet af NemID, således at mindre offentlige og private organisationer samt private kunne købe Abenas plejeprodukter direkte.

Flere mindre bestillinger

Omstillingen til at kunne åbne op for salg til private krævede, at Abena, der i dag har flere end 22.000 forskellige produkter, kunne leve op til de nye krav om flere mindre bestillinger, og stadig levere hurtig og god kvalitet til kunderne, uanset størrelse.

Løsningen blev en investering i 18 otte-meter høje lagerautomater fra leverandøren, Kardex Remstar. Lagerautomaterne reducererede 1800 kvadratmeter lager til 177 kvadratmeter, og indførte en mere effektiv produkthåndteringsproces, der betyder, at Abena i dag pakker meget hurtigere og mere effektivt end tidligere.

Resultaterne af Abenas satsning på privatmarkedet og beslutningen om at investere i lageroptimering som facilitator for vækst, taler sit tydelige sprog.

Siden 2009 er forretningsområdet vokset med godt 200 %, hvilket betyder, at Abena både fastholder arbejdspladser og fortsætter sin vækststrategi.

Grundig research gav pote

At det skulle blive et lykkeligt samarbejde mellem Abena og Kardex Remstar, stod ikke skrevet i stjernerne -tværtimod.

Da man i Abena tilbage i 2009 besluttede sig for at satse på det nye forretningsområde af salg af plejeprodukter til private, satte man gang i en grundig analyse af behov og mulige leverandører på markedet.

I 2010 var Abena tæt på, at indgå en aftale med en leverandør, men kom så i kontakt med Kardex-Remstars danske landechef Nikolaj Bjørn Eriksen, der foreslog Abena en helt anden type løsning end den, de kiggede på, og det fik Abena til at lytte.

- Jeg kendte godt Nikolaj fra tidligere, men ikke i Kardex-regi, og da han kom til os med en markant anden løsning end den, vi kiggede på, og oven i købet var meget skråsikker på, at hans løsning ville være meget bedre og mere fremtidssikker for os, så tænkte jeg, at jeg hellere måtte give ham chancen for at bevise det, siger Jørn Petersen, der er teknisk lagerchef hos Abena.

Dynamiske zoner

Det, Kardex Remstar anbefalede Abena, var at tænke langsigtet og lave en mere effektiv og fleksibel løsning, der også sikrer en vækst i fremtiden. Resultatet blev Kardex-dynamiske zoner, hvor alle medarbejdere har den fordel at kunne arbejde fra alle automater til alle plukvogne på samme tid.

Det gør, at systemet tilpasser sig en given aktivitet, og samtidigt kan levere et meget højt output, når der er ekstra travlt. Alle lagermedarbejdere, der arbejder i zonen, har adgang til at plukke til alle plukvogne fra alle automater.

Det betyder at alle hjælper til, og det fordrer teamwork. Samtidigt opstår der ingen flaskehalse, da plukning og på-plads-lægning kan fungere på én gang. Derudover, så har Abena valgt at tilføje Kardex’ smarte laserpoint løsning, der via laserlys viser, hvilket produkt, der skal pakkes så man reducerer risikoen for fejl.

På den måde bliver arbejdsgangen hurtig, nem og effektiv. Noget som Jørn Petersen kan nikke genkendende til.

- Med Kardex’ dynamiske zoner kombineret med laserpointer og vores informationsskærme, har vi har opnået en dynamisk, effektiv og fleksibel ordrehåndtering, og ud af de seneste 18.000 linjer har vi haft en pluksikkerhed på 99,97 %.

Dramatisk nedskæring af kvadratmeter 

Abena endte med at benytte sig af Kardex’ anbefalede løsning, og i 2012 stod 18 nye otte-meter høje lagerautomater klar i Aabenraa.

Selve installationen af lagerautomaterne tog kun halvanden måned, og integrationen mellem Abenas og Kardex’ it-systemer blev iværksat allerede da kontrakten blev underskrevet, gennem en række fælles workshops, så de to systemer var fuldt ud kompatible, inden lagerautomaterne blev sat op.

Det betød, at Abena allerede fire måneder efter, man havde underskrevet kontakten med Kardex, kunne gå live med de første ni lagerautomater. De sidste ni lagerautomater blev taget i brug i udgangen af 2012 i takt med, at væksten inden for salg af plejeprodukterne nåede nye højder for Abena.

- Der er ingen tvivl om, at investeringen i Kardex-systemerne har været pengene værd. Vi regnede med en ROI på tre år, og det ser ud til at holde stik, måske endda endnu hurtigere som det ser ud nu, siger Jørn Petersen.

Den plads, som Kardex-løsningerne sparer, betyder, at man kan udnytte lagerpladsen til andre dele af forretningen og derigennem understøtte væksten i nye områder.

Derved er der også en besparelse i, at virksomheden fik mere lagerplads uden at skulle bygge til, hvilket ville have været væsentligt dyrere.

Medarbejderne er nøglen til succes

En vigtig del af Abenas succesfulde og hurtige implementering af de18 nye lagerautomater skal tilskrives en bevidst strategi om medarbejderinvolvering lige fra starten.

Allerede da det blev klart, at det ville blive Kardex Remstar, der skulle levere de nye lagerautomater, udpegede Jørn Petersen et team til at være en del af projektgruppen for at sikre, at systemet dels passede til Abenas arbejdsformer på lageret, dels for at være sikker på, at personalet ville kunne betjene og håndtere Kardex-systemet og softwaren selv allerede fra dag et.

Involveringsstrategien betød, at teamet var med i de indledende workshops om it-integrationen, deltog i træningsforløb omkring Kardex-systemet og fik til ansvar at oplære de andre lageransatte sammen med Kardex’ eksperter.

Forløbet har betydet, at medarbejderne tog Kardex-systemerne og de ændrede arbejdsgange til sig med det samme.

Uventede fordele

Efterfølgende har man også kunne holde vedligeholdsudgifterne nede på et minimum, fordi virksomheden selv løser de fleste problemer uden assistance fra Kardex’ supportteam. Abenas model giver da også stof til eftertanke for Kardex’ danske landechef.

- Jeg har arbejdet med lagerautomater i 13 år, og jeg må sige, at jeg aldrig har oplevet så smidig en implementering som ved Abena.

- Måden, de inddrager deres medarbejdere på, er beundringsværdig, og det er noget, som jeg har taget med tilbage til Kardex som en best-practice-model, som vi bør arbejde videre med, da resultaterne taler for sig selv, siger Nikolaj Bjørn Eriksen.

Udover den smidige implementering har medarbejderinvolvering også en anden mere sundhedsorienteret bagtanke hos Abena.

- En af de helt store fordele ved lagerautomater er, at de er med til at reducere den fysiske belastning for vores ansatte, da lagerautomaterne mindsker ubehagelige vrid og løft. Det er vigtigt for os hos Abena at have et godt og sundt arbejdsmiljø.

- Vi fik tidligt vores ansatte med i processen, så de hurtigt blev superbrugere af Kardex-systemerne og kunne betjene dem optimalt. Derved har de ikke de samme sundhedsmæssige udfordringer i dagligdagen, som mange lagerarbejdere på traditionelle lagre ofte oplever, siger Jørn Petersen.

En uventet sidegevinst ved Abenas og Kardex’ samarbejde har været, at man i starten af 2013 besluttede sig for at overføre Kardex’ software til Abenas gamle lagerautomater i deres renrum, hvor de håndterer og pakker de mest kritiske plejeprodukter, således at alle Abena lagerautomater nu taler sammen og giver yderligere effektivitetsfordele.

-hawin

10/12 2013
  • Robotternes indtog på Vestkysten

    Robotternes indtog på Vestkysten

    logistikloesninger ›Til en af Danmarks største webshops - Med24.dk i Løkken - skal SystemTeknik Logistics (STL) og Geek+ levere en banebrydende automationsløsning som inkluderer 30 gulvrobotter gulvrobotter
  • Selvtænkede robotter er fremtiden

    Selvtænkede robotter er fremtiden

    logistikloesninger ›EU-projektet RoboSapiens vil give morgendagens robotter evnen til at tilpasse sig store og uforudsete ændringer i deres miljø – herunder arbejdet tæt med mennesker. Projektet ledes af Aarhus Universitet og med i det er Teknologisk Institut, som bl.a. har fokus på renovering af elektronik
  • Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    logistikloesninger ›3D robot guidance platformen, Scape CoCreator kombinerer avanceret 3D Vision-teknologi og AI med intuitiv, kodefri programmering af robotter, og er designet til at forenkle robot-automatisering
  • Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    logistikloesninger ›I Orlando i Florida blev Molslinjen i nat dansk tid udråbt som vindere af Franz Edelman Award, der betragtes som "Nobelprisen i Operations Research”. Rederiet vandt prisen foran giganter som eks. tyske ALDI, American Airlines og McDonalds i Kina
  • Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    logistikloesninger ›De tre parter er gået sammen om at skabe en innovativ løsning, der strømliner lagerautomatisering og løser vedvarende udfordringer ved intralogistiske "fulfillmentopgaver". Løsningen er i fuld gang med at blive præsenteret på messer og ved forskellige arrangementer
  • ROBOTBRAG er klar med årets program

    ROBOTBRAG er klar med årets program

    logistikloesninger ›Under overskriften "Find din rute med robotter" inviterer Teknologisk Institut og DIRA Business danske virksomheder til den årlige robot-komsammen i Odense torsdag den 30. maj. Programmet byder på rådgivning, udstillinger og konferenceoplæg om robotter både på og udenfor fabriksgulvet
  • Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    logistikloesninger ›En innovativ plukkerobot der henter ordrer i lagergangene, en pakkemaskine der skræddersyr papemballagen til produkterne, og et AI-sprogstyringssystem til lagerets WMS var højdepunkterne inden for innovation, som blev hædret med Best Product-prisen på LogiMAT 2024
  • Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    logistikloesninger ›Transport og logistikvirksomheden har netop indgået aftale med robotvirksomheden Addverb. I juli flytter fem robotter ind i Greve, hvor de skal hjælpe med sortering af pakker på flere lokale ruter